Kako da naučimo decu da brinu o životnoj sredini
Kako da naučimo decu da paze na životnu sredinu
22.07.2021.

Detinjstvo u vreme korone: saveti psihologa

Detinjstvo u doba korone

Ako vašim mališanima nije već dosadilo sedenje kod kuće, manjak igraonica, igrališta, druženja sa drugarima – uskoro će, pogotovo ako i narednu školsku godinu provedu ispred ekrana umesto u klupama.

Sa namerom da deci ponudimo mogućnosti za rast i razvoj u ovim nepogodnim uslovima, a ujedno i pomognemo vama da sačuvate svoj duševni mir, konsultovali smo psihologe i roditelje na ovu temu. 

U nastavku teksta čitaćete objašnjenje psihologa o tome zašto je igra važna za razvoj deteta i naći ćete praktične predloge za stimulativnu igru sa vašim mališanima. Ove ideje su tu da vam ponude mogućnosti za zabavu, ali i pokriju razvojne potrebe dece različitog uzrasta, od najmlađih pa sve do tinejdžera. 

Iz pera psihologa

Od rođenja pa sve do zrelog doba dete prolazi ogroman put razvoja, izrastajući od potpuno nemoćnog stvorenja u mnogostranu i neponovljivu ljudsku ličnost.

Na značaj igre za psihički razvoj deteta ukazivali su mnogi psiholozi.

Igra utiče na razvoj ličnosti u celini, formira pojedine saznajne procese, govor i kontrolu ponašanja.

Igra, naročito u društvu druge dece, traži od deteta mobilizaciju svih njegovih snaga i mogućnosti: fizičkih, emocionalnih i intelektualnih.

Igra postavlja velike zahteve u pogledu razvoja dečjeg govora: dete mora da objasni kako i čega želi da se igra, da se dogovori sa drugom decom i da govori na način da ga drugi razumeju. U igri se, naravno, burno razvija i mašta.

U novonastalim okolnostima, kada su naša deca lišena mogućnosti da se dovoljno često poigraju sa vršnjacima,  važno je da roditelji nadomeste nedostatak ovih prilika i postanu dečiji parneri u igri. 

O prvim manifestacijama igre može se govoriti onda kada dete počinje da koristi jedan predmet umesto drugog. Ovakva igra se javlja negde oko 2-3 godine.

Na ovom uzrastu deca još uvek ne umeju zajedno da se igraju. U najboljem slučaju, ona ne smetaju jedno drugom, mogu da se igraju jedno pored drugog sa svojim igračkama. Kod mlađe dece igra često nastaje spontano zahvaljujući predmetu koji im je dospeo u ruku.

Razvijanje interesovanja za igru druge dece doprinosi razvoju saradnje u složenijim igrama. Kod deteta predškolskog uzrasta iz osnova se menja sadržaj igre.

Za razliku od dece od 2-3 godine, kojima je u igri najbitnije da reprodukuju pojedine radnje odraslih, kod dece od 3-4 godine suština igre je u reprodukovanju odnosa između ljudi.

Igra postaje ogledalo života koji okružuje dete. Jedna od čestih igara za taj uzrast je igra uloga, kolektivna igra koja razvija kod deteta sposobnost uspostavljanja kontakta sa vršnjacima.

Pred kraj predškolskog uzrasta primarne igre postaju igre s pravilima: žmurke, igre hvatanja, itd.

Preporučuje se da deca ne staju kod igara u kome postoje određena pravila, nego da i sami smišljaju pravila igre: menjanjem pravila poznatih igara, uvođenjem novih pravila, obrtanjem smisla ranije datih pravila, kombinovanjem pravila više igara. 

Kontakt sa bližnjima za vreme pandemije 

Važno je naglasiti da bi oslonac u teškim vremenima trebalo tražiti u bližnjima.

Ovo važi i za odrasle, kao i za decu, pa bi trebalo ohrabrivati najmlađe da održe veze sa osobama sa kojima su bili bliski i pre epidemije. To mogu biti članovi uže ili šire porodice, kumovi, rođaci, prijatelji.

Ako je nemoguće organizovati druženje, privremeno će poslužiti i održavanje kontakta putem video poziva ili viđanje uz mere predostrožnosti.

Ovo je naročito važno za bake i deke, kojima odvajanje od unuka možda i najteže pada. 

Takođe, izuzetno je važno da se deca ne prepuste sami sebi, već da im dan bude organizovan slično dinamici koju su imali u školi, obdaništu ili sa osobama koje su brinule o njima tokom dana.

Trudite se da zadržite slično vreme buđenja i odlaska na spavanje, obroka, fizičkih aktivnosti, slobodne igre, učenja, itd.

Bilo bi dobro da, ukoliko niste do sada, deci uvedete zaduženja u vidu kućnih poslova, naravno, u skladu sa njihovim uzrastom i sposobnostima. Čak i vrlo mala deca mogu pokupiti svoje igračke, pomoći da se stavi veš u mašinu, ili oprati povrće dok pripremamo ručak.

Na ovaj način podstičemo saradnju dece, ona uče osećaj odgovornosti i rada, i razvijamo njihovu autonomiju.

Aktivnosti u kući i kreativne igre

Crtanje i bojenje je oduvek pružalo ogromno zadovoljstvo deci raznih uzrasta. To se videlo i na našim festivalima, gde je likovna kolonija bila jedna od najpopularnijih aktivnosti.

Svim roditeljima je važno da dečije igre budu praktične i jednostavne u smislu čiščenja i održavanja, stoga predlažemo drvene ili voštane bojice i papir.

Ukoliko biste radije koristili vodene bojice ili tempere, možete iskoristiti lepo vreme i postaviti kreativan stočić za decu u dvorištu ili na terasi. Znajući kako se ovakve aktivnosti završavaju kada se dečica zaigraju, obucite im staru odeću za svaki slučaj.

Sitne promene su uvek zanimljive deci i uvek ih dodatno motivišu.

Zašto ne postavite veliki hamer ili običan papir na zid umesto na sto?

Ovo će zasigurno probuditi male umetnike u vašim mališanima. Obavezno naglasite da se ne sme crtati po zidu, van papira, i obratite pažnju tokom igre da li deca to poštuju.

Plastelin je još jedan nezaobilazni alat u kreativnim radionicama, dečica ga obožavaju.

Sharon McCutcheonPexels

Ako se brinete zbog sastojaka, pogotovo za malu decu, možete ga napraviti sami od brašna, soli i malo vode. Obojite ga bojama za hranu i dobili ste potpuno bezbedan materijal sa kojim mališani mogu pustiti mašti na volju.

Tu u igru ulaze i začini kao što su karanfilić, biber, koštunjavi plodovi, semenke, itd, sa kojima deca mogu praviti oči, usta i noseve svojim izmišljenim likovima. Preporuka je samo da izbegavate sitne elemente za malu decu da ih ne bi stavljali u usta.

Veliku popularnost među decom su stekli i raznorazni stikeri, za to vam nudimo vrlo jednostavnu, a kreativnu ideju: sačuvajte stare magazine ili kupite dekorativne salvete. Krojenjem različitih oblika i boja dobijate sjajan materijal za kolaž na zadatu temu.

Takođe se  mogu napraviti čestitke, pisma, postere ili ukrasne kutije.

Maskenbal

Ne morate biti iskusni u šivenju, niti redovno odlaziti u prodavnicu maski da bi detetu bilo zabavno.

Stari šešir, vaša marama, cipele na štiklu i nakit sa cirkonima pružiće devojčicama sate zabave, pogotovo ako od toga napravite priredbu za ukućane, ili uključite live prenos za rođake i prijatelje koji nisu sa vama, a koji detetu znače.

Maske možete praviti i od kartona, šminkom ili dodavati antene, uši i sl. starom rajfu. Stari stolnjak brzo će postati plašt superheroja, a kartonske kutije uz malo mašte postaju trkački automobili ili svemirski brodovi.

Porodični bend

Dan započnite igranjem i pevanjem uz omiljene pesme vašeg deteta, a popodne svoj dnevni boravak pretvorite u pozornicu.

Ideje za instrumente koje možete napraviti sami su brojne: zvečke od plastičnih flaša ili spojenih čaša od jogurta, bubnjevi od plastičnih činija i drvenih varjača, trube od alu folije, kastanjete od metalnih zatvarača, činele od starih metalnih poklopaca, i naravno, dezodorans umesto mikrofona.

Instrumente možete da ukrasite po želji, možda i napišete na njima ime svog benda, a nastup svakako snimite i sačuvajte za uspomenu. 

Pravljenje tvrđave

Nezaobilazna igra u kući jeste pravljenje tvrđave od nameštaja, jastuka i čaršava. Dopustite deci da razvašare kuću, a kada završe sa „zidanjem”, obavezno obiđite njihovo utvrđenje.

Uz par baterijskih lampi i isečenih oblika na papiru, zamak će oživeti i postati omiljeno mesto za čitanje priča.

Aktivnosti napolju

To što moramo da pazimo na distancu ne znači da moramo da zaboravimo na aktivnosti napolju.

Za početak, podsetićemo vas na aktivnosti koje su dostupne na festivalu, a kojima se deca mogu baviti i tokom epidemije s obzirom da su u pitanju individualni sportovi.

To su pre svega jahanje i streličarstvo. Oba sporta se izvode na otvorenom, a pritom je moguće pridržavati se svih mera predostrožnosti. 

Kroz jahanje deca se uče empatiji, odgovornosti i disciplini, dok angažuju mišiće koji se retko aktiviraju u drugim sportovima, najpre kičmenog stuba, nogu i ruku.

Streličarstvo je još jedna aktivnost koja će decu naučiti diciplini, smirenosti i preciznosti. Kroz gađanje deca uče o upornosti i kontroli sopstvenog tela, a dok je vreme lepo treninzi se održavaju na otvorenom.

Dok provodite vreme napolju, deca mogu voziti bicikle, rolere, ili otići na igralište kada nije velika gužva.

Iskoristite priliku da se podsetite vaših igara iz detinjstva, upoznajte decu sa školicama, lastišem, žmurkama, muzičkim stolicama.

Deca će dodatno uživati ako i vi učestvujete u igri sa njima. 

Mnogi od nas iskoristili su period zatvorenosti u kućama da se posvetimo svom dvorištu, pa su cvetne leje nicale čak i u onim dvorištima gde ih nikada ranije nije bilo.

Eto lepe prilike da svoju decu uvedete u svet bašte, povrtarstva i brige o biljkama. U jednom kutku dvorišta možete zasaditi jednostavne kulture kao što su luk, blitva, začinsko bilje, tikva, itd.

Jonathan Borba, Unsplash

U zavisnosti od uzrasta deteta, možete odvojiti jedan kutak u bašti koji će pripadati vašem detetu, gde će ono zasaditi svoje biljke i voditi računa o njima. To će biti fantastičan način da primerom pokažete deci odakle dolazi hrana i šta je sve potrebno uraditi da bi se našla na vašem stolu. Doprineće takođe i njihovom osećaju odgovornosti.

Ako imate vremena vikendom, zašto ne biste organizovali lov na blago? Bez obzira da li ćete tragove sakrivati po sopstvenom stanu, dvorištu ili obližnjem parku, ova aktivnost se lako može prilagoditi većini uzrasta, a deca mogu učestvovati i kao tim.

Nagrada može biti nova igračka, društvena igra za celu porodicu, ili medalje koje im možete sami napraviti od tvrđeg kartona.

Ako želite da stimulišete logičko razmišljanje i memoriju kod vaše dece, probajte da se igrate domina ili parnih slika, gde će oni tragati za parovima, spajati ih po određenim sadržajima ili rasporedjivati po nekom opštem svojstvu.

Strategijske igre (šah, dama, mica, monopol, par-nepar sa kartama) takođe će doprineti razvoju logičkog razmišljanja, ali će naučiti decu i da procene tranutno stanje i definišu taktike.

U tu svrhu možete igrati i igrice slične  „Ne ljuti se čoveče”, gde se deca takođe uče da poštuju pravila, da se nose sa porazom, ali razvijaju i jednu vrlo važnu osobinu – empatiju

Pexen DesignPexels

U poslednjih nekoliko godina popularne su i igre programiranim igračkama. Specifičnost ovih igračaka je u njihovoj izrazitoj didaktičnosti i autokorektivnosti. Osim toga što sadrže neki intelektualni problem, predviđen je i odgovarajući način samoprovere tačnosti nađenog rešenja.

Ukoliko želite da pomognete deci u orijentiringu, možete se igrati igara lavirinta. Ovakve igre zahtevaju od deteta snalaženje u lavirintu, uočavanje zaobilaznih puteva, veza, pravaca, smisla ili sadržaja u složenim spletovima odnosa.

Ovakve igre će im biti vrlo korisne za razvoj sposobnosti prostornog orijentisanja. 

Ako želite da radite na detetovim veštinama zapažanja i uviđanja, igrajte se skrivalica, na primer, pitajte ga da nađe skrivene likove i detalje na crtežima.

Vrlo jednostavno možete zagolicati dečiju maštu ako uzmete vrećicu, napunite je predmetima, i pitate dete da na osnovu pipanja pogodi šta se u njoj nalazi. Time ćete mu pomoći da bude kreativan i da brže i bolje zapaža stvari oko sebe. 

Dajemo vam ove predloge uz nadu da ćete uspeti da učinite mališane srećnima i da će, uprkos pandemiji, uvek postojati načini da se nadomesti nedostatak druženja sa vršnjacima.

Igrajući se sa dečicom utičemo na njihov razvoj i njihovu ličnost, pa hajde da to uradimo kako treba. U to ime, vidimo se na Festivalu!


Koautor članka je Verica Novčić-Petrić, psiholog u regionalnom Centru za porodični smeštaj i usvojenje Kragujevac i realizator edukativnih programa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *